-Dbaj o
zdrowie dziecka (zdrowe dziecko nie opuszcza lekcji i nie ma zaległości)
-Ucz
go samodzielności i obowiązkowości (nie rób za niego a wspieraj w zadaniach)
-W
trudnościach pomagaj
Nie wyręczaj tylko wspieraj
-Doceniaj
każdy sukces dziecka
-Ucz
systematyczności, by dziecko nie odkładało odrabiania zadań na ostatnią chwilę
-Zadbaj
o stały harmonogram dnia (stałe pory snu, odrabiania prac domowych, zabawy itp.)
-Ucz
porządku w książkach i zeszytach
-Zorganizuj
odpowiednie miejsce do nauki (dobre oświetlenie, spokój- cisza, książki w
zasięgu ręki)
-Nie
pozostawiaj
go na wiele godzin przed telewizorem i komputerem
-Określaj
i przestrzegaj zasady panujące w twoim domu
-Ucz
życzliwości a nie egoizmu
-Interesuj
się
jego sprawami-rozmawiaj a nie wypytuj
-Ćwicz
umiejętności koncentrowania się dziecka wspólnie bawiąc się ,grając w gry
dydaktyczne
-Kontaktuj
się z wychowawcą
-Dbaj
o rodzinne weekendy
Czynniki wpływające na sukces dziecka rozpoczynającego naukę szkolną:
•
Dojrzałość
szkolna -rozwój intelektualny, emocjonalno-społeczny, rozwój mowy, rozwój
percepcyjno -motoryczny zgodny z wiekiem
•
Zdrowie
•
Środowisko rodzinne (
warunki życia, metody wychowawcze
•
Metody dydaktyczne i
wychowawcze w szkole
•
Stosunki wzajemne z
rówieśnikami
Dziecko poczuje sukces
Jeżeli:
•
Nauka sprawia mu radość
•
Robi postępy w nauce
•
Postępy i wysiłek jest
dostrzeżony
•
Umie zorganizować się
•
Potrafi wytrwale pracować
nad zadaniem
•
Uczenie ma dla niego sens
Ø
Słuchajcie tego co dziecko do Was mówi
Ø
Akceptujcie go takim jakie jest
Ø
Szanujcie jego uczucia
Ø
Rozmawiajcie z nim, a nie tylko mówcie do niego
Ø
Interesujcie się jego światem
Ø
Znajdźcie dla niego czas, gdy tego potrzebuje
Ø
Dajcie mu przykład jak żyć, a nie tylko mówcie o tym
Ø
Nie porównujcie go do innych dzieci
Ø
Doceniajcie jego osiągnięcia
Ø
Stawiajcie normy i bądźcie konsekwentni
Ø
Stawiajcie wymagania na miarę możliwości Waszego dziecka
Ø Rozmawiajcie ze swoim dzieckiem o zagrożeniach, jakie mogą go spotkać.
Ø Wyrażaj swój sprzeciw bez agresji i poniżania dziecka.
Ø
Słuchaj propozycji rozwiązania problemu zaproponowanego przez dziecko.
(Dzieci chętniej podporządkują się, jeśli damy im wybór)